Pengalaman Pertama Menyusu Badan



Hari ini saya nak kongsikan Pengalaman Cerita Seorang ibu yang menyusukan anaknya..jom kita baca kisahnya..


Sebelum bersalin, saya banyak melayari internet untuk cari fakta dan maklumat tentang kaedah menyusu badan secara intensif. So far di zaman sekarang ni memang ada banyak info yang kita boleh dapat..tapi tak banyak membantu sebab sumenya teori kan?

So saya nasihatkan kepada readers saya yang bakal bergelar ibu, awal-awal masuk la kelas khas yang ajar kekdah nak BF. Dulu saya perasan..konon tak nak masuk kelas sbb dah pandai...( maybe pandai ). Sekali bila beby dah kuar, haa..ambik ko, bukan semudah yang disangkakan..

Nak lagi bila jadi kes macam saya ni...beby nak suck puting, tapi tak dapat masuk mulut sebab puting leper dan lebar..tambah lagi mulut beby nya kecik and comel..terkial-kial la jugak saya nak masukkan puting dalam mulut dia. Pastu pulak air susu tak nak kuar..puas dah picit, kuar la setitik dua..pastu takde dah.Misi kata jadi macam tu sbb tak dapat stimulation daripada beby..So bila takde stimulate, cane susunya nak kuar..kan?

Tambah memburukkan keadaan, eventho mentua saya tu pernah jadi nurse yang menyambut beby, penah jaga beby, dan tau tentang kebaikan susu ibu, tapi malangnya dia tak bape nak support saya bagi susu badan..alasan dia, kesian beby lapar..saya ingat lagi dia cakap,  " susu Ma tu sikit. Beby tak kenyang." So ayahnya Luthfil ni kerana menurutnya perintah si ibu, makan pergi la dia ke kedai carikan formula milk Anmum for beby. Seroiusly saya rasa sangat frust sebab saya nak dia minum susu saya dulu..

Even dah ada FM, saya tetap tak berputus asa nak bagi beby bf. So siang malam saya sentiasa mencuba yang terdaya. Banyak kali saya mencuba puting saya semakin sakit dan pedih. Mujur la tak kuar darah..Maybe that time beby blom pandai nak nganga dan suck puting saya, jadi tiap kali saya mencuba beby akan menangis..

Hari kedua, breast saya dah start bengkak sket. Hari ketiga kami dah travel balik kampung..dalam keta saya try jugak bagi, tapi mcm biasa la ayat2 yang kuar dari bibir mentua saya tu sedikit sebanyak buat saya rasa frust gila-gila. Then saya pasrah je la dia nak wat pe pun..tapi memang pun bila bagi je FM 90 ml, terus dia senyap and tido je sepanjang perjalanan KL-KB.

Hari ketiga, breast makin bengkak dan sangat sakit..Berdenyut2 macam ada ulat dalam breast. Tuhan je la tahu penderitaan saya time tu memandangkan husband dah balik KL semula. Menangis sengsorang. Mujurla kakak saya prihatin, bagi pinjam pam dia dulu. Tapi masalah plak bila nak pam breast yang bengkak. Sakit~!!! 

Tapi bila dah pam tu lega la yang amat sangat..susu keluar tak banyak lagi. Saya start bagi beby hisap botol susu ibu yang saya dah pump. So far, memang tak cukup, sebab 20-30 ml je yang saya dapat. Maklum je la saya guna manual breast pam, tu payah sket nak tahan. Sambil-sambil tu memang saya sentiasa cuba bagi beby suck puting. Dengan harapan dia akan pandai.


Alhamdulillah, hari ke4 tanggal pusat tu, saya tengok beby dah mulai blaja suck puting. Sebab ada perkembangan yang bagus, jadi saya minum ASI untuk perbanyakkan susu badan. Rasa ASI ni lebih kurang asam jawa yang pekat je...boleh la minum..seminggu jugak baru nampak hasil susu meningkat 50ml sekali pam. Pas Asar saya try ESP brand SHAKLEE yang dikacau bersama milo suam.Alhamdulillah, susu keluar banyak, beby pun dah pandai hisap..so FM tu saya juz bagi sekali je sehari dengan tujuan supaya dia biasakan diri dengan susu botol..Paling saya suka in juz 8 minutes saya dapat 90ml ( saya guna medela electric breast pump )



Pesan saya kepada bakal ibu yang sedang dan mahu mengandung, apa kata mula dari awal lagi anda Ambil Supplement sbb badan kita mmg perlukan supplement utk hasilkan susu, dan sambil2 tu kerapkan tarik puting supaya jadi bulat dan senang untuk beby suck nanti...=D

kepada yang berminat nak try product shaklee blh pm sy
Hubungi:019-6234327(mas)
FB:Normastura Hasan

Diskaun Hebat Menanti Anda!!!

No comments:

Post a Comment